Užívané materiály zdobných technik

01.09.2017

Dýhy

Dýhy jsou nejoblíbenějším materiálem pro sestavování intarzií. Jako tenké listy dřeva jsou už jakýmsi polotovarem pro tuto výrobu. Další velkou předností dýh je pestrá kresba dřeva způsobená tím, že dýhy pocházejí z různých částí kmene. Vhodným sesazením, kombinací různých barev, změnou směru vláken a mnoha dalšími úpravami se získá nepřeberné množství variací výzdoby. Mezi nejatraktivnější patří dýhy se zajímavou texturou, jako jsou kořenice, pyramidová kresba, očková kresba, vlnitá kresba, fládrová kresba, květ.

Slonovina

Je to zubovina sloních klů. Kly jsou u kořene duté a ve špici plné. Slonovina je jako materiál velmi tvrdá, hutná a pružná. Má bílou barvu, později mírně žloutne. Slonovinu poskytuje zejména slon indický a slon africký. Místo výskytu těchto zvířat má vliv i na konečnou strukturu této suroviny. Tvrdou slonovinu najdeme na slonech žijících v lesním a vlhkém prostředí, naopak měkkou a jemnější má slon pocházející ze suchého klimatu bez lesů, jako je Etiopie a Zanzibar. Kromě intarzií v nábytkářství ji lze použít na výrobu šperků, figurek nebo knoflíků.

Perleť

Materiál pocházející ze schránek mořských i říčních mlžů. Jejich vnitřní vrstva je tvořena směsí konchoilitu a uhličitanu vápenatého a má typický perleťový hedvábný lesk s duhovými efekty. Trocas je nejvíce používaným druhem, pocházejícím z Filipín nebo Indonésie. Tento druh perleti má bílou, někdy i lehce nažloutlou barvu. Trocas z Madagaskaru bývá považován za nejcennější a nejkrásnější. Perleť z Kalifornie je běžně nazývána "Black Bastard". Je bílá uprostřed a okraje má do světle zeleno-černé barvy. Tato perleť z ústřice je poněkud plochá. Druh nazývaný "Burgau" pochází z velkých hlemýžďů nalezených u amerického kontinentu, Singapuru a Madagaskaru. Perleť z Cejlonu je bílá lemována modravým nebo zeleno-žlutým okrajem. Kromě vykládání nábytku se tento materiál používá na výrobu samostatných ozdobných předmětů.

Rohovina

Látka, z které se skládají rohy, kopyta, kly. Z obyčejného rohu se často dělá nepravá želvovina tím, že nepravými barvami se vytváří všelijaké barevné skvrny. Barva oranžovohnědá se dělá chloridem zlatovým, černá dusičnanem stříbrnatým, hnědá horkým roztokem dusičnanu rtuťnatého atd. Výrobky se povětšinou chránily tenkou vrstvou lihového laku.

Želvovina

Želvovina je hmota získána z krunýře želvy, většinou nažloutlé, načervenalé nebo nazelenalé barvy. Často byla upravována podbarvením pro získání potřebné barvy. Želvovina se začala používat jako materiál pro výrobu intarzií v období renesance a největšího rozkvětu zaznamenala v Boulleho technice.

Kámen

Kámen byl oblíbený zejména v Itálii v 17. Století. Nejvíce se užíval v technice Pietre Dura. Používaly se drahokamy, polodrahokamy, křemeny, mramor a vybírali se podle kresby a zbarvení.

Cín a mosaz

Kovy byly novinkou v používání při výrobě intarzií v období baroka zejména v Boulleho technice.

Žraločí kůže

O používání žraločí kůže při výrobě intarzií se svým objevem zasloužil Quai des Morfondus kolem roku 1769. Povrch této kůže je drsný a barvený do světle šedé barvy. Materiál byl používán od začátku 18. Století a zvláště v počátku 20. Století ve stylu Art Deco. Žraločí kůže může být použitá též na obaly a titulní strany knih.

Kost

Kost byla používaná již v dobách samotného začátku a prvního rozvoje intarzie. Světlost kosti je vznešenější než slonovina, ale vláknitá struktura ji řadí oproti slonovině jako méněcennou. Nejčastěji je získávaná z noh a stehen dobytka, koní a ovcí. Nejprve se kosti musí vařit, aby došlo ke zničení tuků a morku. Následně musí být máčena 12 dní v další lázni. Lázeň je složena v poměru 1250 cl vody, 125 g hydrogenuhličitanu a 20 g vápence. Pro zbělení kostí je důležité asi půl hodinové vaření v tomto roztoku. Následně se kosti vysuší a impregnují 24 hodin v terpentýnu. Dále je kost vařena 1 hodinu v čisté vodě. Poté je opracovávaná pomocí kotoučových pil na jednotlivé tenké listy.

Mořský korál

Tento živočich je velice zřídka používán na výrobu intarzií. V nejhojnějším množství bychom ho hledali ve středomoří. Má velmi podobný vzhled, jako jemně fládrový desén mramoru. Korál se opracovává velice podobným způsobem, jako perleť.